A blog post from November 2, 2011 ·

 

In de voorbereiding van de colleges Moderne Kunst voor de Vrije Academie, kom ik de meest wonderlijke trivia tegen. Wat te denken van de reactie van laat 19e-eeuwse critici op de art nouveau posters van Alphonse Mucha: ze vonden het “epileptische macaroni.” Toch waren de posters zo populair, dat ze van de straat gestolen werden en in het theater (waar ze vaak reclame voor maakten) verkocht werden.

Ondanks deze initiele negatieve reactie, kent Mucha vandaag de dag nog steeds een grote schare liefhebbers. Hij werkte vaak in series, die van diverse kwaliteit zijn. Soms maakt hij ze zelf van opzet tot finish, maar soms zette hij ook wat lijnen op papier en liet zijn assistenten de rest uitvoeren.

Ook de architectuur en interieurs van Victor Horta werden als zodanig bestempeld. Zijn nalatenschap heeft wel meer last gehad van de negatieve reacties, veel van zijn panden zijn in de loop der tijd afgebroken. In Brussel zijn nog een aantal panden die in tact zijn te vinden, waaronder het Hortahuis, zijn voormalige woonhuis en atelier.

En oordeel zelf of het je doet denken aan een epileptische pastasoort of dat het slechts een afwijkende, gedurfde visie is, uitgewerkt tot in het kleinste detail. Gevraagd naar zijn geheim, antwoorde Horta: “het gaat niet om de bloem, maar om de stengel.”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s