Deze week bezoek ik een aantal concerten tijdens het Festival Oude Muziek in Utrecht.
Hier schrijf ik dan een stukje over en dit verschijnt vervolgens in de dagelijkse festivalkrant.
Ziehier #1.

Klanken vol verwachtingen

capella_de_la_torre

Onder toeziend oog van de twaalf apostelen, onderdeel van het enorme kruis dat het koor van de St. Willibrordkerk siert, staat de Capella de la Torre opgesteld. Dit ensemble, gespecialiseerd in de historische uitvoeringspraktijk van middeleeuwse en renaissance muziek, is vanaf veel zitplaatsen lastig te zien. Maar hun warme geluid omarmt alle aanwezigen en vult het gebouw tot in de nok.

Het hof van Keizer Ferdinand I, wiens kapelmeesters centraal staan in het concertprogramma, lijkt zich moeiteloos te schikken in de decoratieve rijkdom van ornamenten, glas-in-lood ramen, en beschilderde zuilen en plafonds. Het is een doeltreffende omgeving voor oude muziek. Het immateriële karakter van de muziek resoneert goed met de materiële overdaad in het kerkinterieur.

In sommige stukken lijkt het alsof er soldaten voorbij komen marcheren met alle opzwepende egards van dien. Andere stukken klinken vervreemdend hedendaags. Dan lijkt het Hof van Ferdinand I ingeruild voor de dansvloer van TivoliVredenburg. Halverwege het programma klinkt een dermate vibrerende toon die niet zou misstaan als bas voor de intro van een Dance-nummer. Het doet beseffen hoe zeer, ondanks het verschil in uiterlijkheden, nieuwe muziektradities voortbouwen op wat er vroeger gebeurde.

Oude of nieuwe muziek: altijd zijn gevoelens en gedachten het resultaat. Muziek bezit de potentie om te vervoeren. Als de Capella de stemmen op volle kracht inzet, begeleidt door de heldere historische instrumenten, ontstaat het gevoel alsof er iets aanstaande is. Het is muziek die benieuwd maakt naar wat deze festivaleditie nog meer te bieden heeft: het zijn verwachtingsvolle klanken.

Dinsdag 2 september, 2014
Capella de la Torre – Muziek voor Keizer Ferdinand I
St. Willibrordkerk, 15:00-16:00