Deze week bezoek ik een aantal concerten tijdens het Festival Oude Muziek in Utrecht.
Hier schrijf ik dan een stukje over en dit verschijnt vervolgens in de dagelijkse festivalkrant.
Ziehier #2.

Experiment geslaagd

Medea-LAB-580x260

De met hout betimmerde Grote Zaal van Theater Kikker is het decor voor Het Laboratorium. Sinds vorig jaar een nieuw onderdeel van Festival Oude Muziek, waarin wetenschappers, musici en acteurs de handen ineenslaan. Door middel van onderzoek naar oorspronkelijke bronnen wordt een historische uitvoeringspraktijk gereconstrueerd en zo dicht mogelijk benaderd. Het melodrama Medea (1775) van de Tsjechische componist Georg Anton Benda staat dit jaar centraal.

Bij binnenkomst is het podium voor driekwart leeg. Aan de linkerzijde staan vier stoelen voor een strijkensemble, twee stoelen voor slagwerkers en een statief opgesteld. Er wordt een inleiding gegeven door een van de betrokken wetenschappers, Mary Helen Dupree van Georgetown University. Ze benadrukt hoe het onderzoek naar Medea zich richtte op de oorspronkelijke ideeën van Benda over articulatie, intonatie en handgebaren. Ze vertelt over hoe Benda’s reis naar Italie zijn liefde voor drama aanwakkerde en hij dit combineerde met de naturalistische, realistische speelstijl die in Duitsland opkwam rond die tijd. Jed Wentz, van het Conservatorium van Amsterdam, stelt daarnaast hoe in het partituur van Benda iedere regel bol staat van intonatie-aanwijzingen. Vandaar de aanwezigheid van het statief: voor de tekst van Medea, gespeeld door Tanja Obalski.

Obalski begint na een plechtige opkomst niet te zingen, maar te declameren. Het melodrama is namelijk een genre waarin muziek gecombineerd wordt met gesproken tekst. In haar spreekstem zit zoveel warmte en emotie, dat dit doet verlangen naar een stukje zang. De muziek, uitmuntend uitgevoerd door Ensemble Aurora, is lange tijd opvallend opgewekt. Twee van de zeven scenes worden voluit geacteerd. Waar de jochies die Medea’s kinderen spelen erg aandoenlijk zijn, brengt Joao Luis Paixao, in de rol van Jason, in de laatste scene de dramatiek die dit verhaal zo karakteriseert. Volgende keer nog een boventiteling erbij, en dan is het experiment volledig geslaagd.

Woensdag 3 september
Het Laboratorium: Benda’s Medea
Theater Kikker, Utrecht 15:00-16:00