Voor het februari-nummer van COLLECT Kunst en Antiek Journaal schreef ik een artikel over Theo van Doesburg: kunstenaar, publicist en collega van Piet Mondriaan. Het artikel verschijnt naar aanleiding van een nieuwe tentoonstelling in het Brusselse Museum BOZAR.

De Geest van Europa
Theo van Doesburg en de Internationale Avant-Garde

counter_composition_XIII

Vanaf januari 2016 is Nederland voor een half jaar voorzitter van de Raad van de Europese Unie. In het kader daarvan organiseert Museum BOZAR in Brussel een tentoonstelling van een artistieke visionair die aan het begin van de twintigste eeuw volop de mogelijkheden van een eensgezind Europa verkende. Theo van Doesburg (1883-1931) zag overal mogelijkheden om de avant-garde verder te brengen, maar wel langs een door hem uitgestippeld pad der abstractie.

Van alle Markten Thuis
Theo van Doesburg, geboren Christian Emil Marie Küpper, was een lastige leerling en werd van de lagere school afgestuurd. Hij volgde een aantal schilderlessen, maar ontwikkelde zich verder als autodidact. Zijn vroege werk bestaat voornamelijk uit landschappen in de bruintinten van de Amsterdamse school, maar dit verveelde hem al snel. Liever legde hij zich toe op portretkunst, om zo de zwoegende en hardwerkende mens te kunnen vatten. Om te oefenen maakte hij veel zelfportretten, maar hij vervaardigde in 1910 ook een reeks karikaturen die in zijn literaire debuut werden gepubliceerd. Vanaf 1912 schreef Van Doesburg recensies en kunstbeschouwingen voor diverse publicaties. Zo kwam hij in aanraking met de nieuwste kunsten. Van Doesburg weigerde zich toe te leggen op één specifieke discipline, maar wilde zich op allerlei terreinen bekwamen.

IK_Bonset_1921

Meer lezen? Het volledige artikel staat in het februari-nummer van COLLECT Kunst & Antiek Journaal!

De tentoonstelling “Theo van Doesburg: Een nieuwe Kijk op Leven, Kunst en Technologie” is tussen 26 februari en 29 mei 2016 te zien in Museum BOZAR in Brussel.


Afbeeldingen: 

Theo van Doesburg, ‘Counter Composition XIII’ (1925-26). Peggy Guggenheim Collectie, Venetie.
I.K. Bonset (Theo van Doesburg), ‘Je suis contre tout et tous’ (1921), fotografie.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s